Adresse:
Holbergskolen
Frederiksborgvej 216,
2400 København NV
Institutionsnummer:
101030
Skoleleder:
Sune Schnack Rasmussen
Telefon:
3366 6400
Email:
holbergskolen@kk.dk
Webside:
http://www.holbergskolen.kk.dk
Holbergskolen er en folkeskole i Københavns Kommune, der hører til skoledistriktet BISPEBJERG (Holbergskolen).
Skolen ligger ved Emdrup Torv i København NV. Vi har 583 elever og ca. 70 medarbejdere, hvor de 55 er lærere og pædagoger. Skolen ligger rigtig flot i forhold til de faglige resultater ved afgangsprøverne, hvilket skolen også har været kendt for i mange år. Klassekvotienten på Holbergskolen ligger på 21,6 elever pr. klasse i gennemsnit, hvilket er en rigtig fornuftig klassestørrelse. Langt de fleste forældre i lokalområdet vælger Holbergskolen som det naturlige skolevalg. Skoledistriktet består af villa- og parcelhusområder samt lejligheder beliggende tæt op af det naturskønne område ved Utterslev Mose
- Du kan finde mere information på skolens egen hjemmeside: Holbergskolen
Holbergskolen og det tilhørende skoledistrikt : BISPEBJERG (Holbergskolen). Du kan se alle Københavns Kommunes skoler og skoledistrikter på dette oversigtskort.
Datakilde: FKG
Holbergskolen havde i 2022/23 et karaktergennemsnit ved 9. klasse afgangseksamen, der lå lidt under landsgennemsnittet. Skolen halter specielt bagefter i Dansk hvor den ligger 0.8 karakterpoint under landsgennemsnittet. Når man kigger på karaktergennemsnit er det dog vigtigt også at tage højde for børnenes socioøkonomiske baggrund. På Undervisningseffekt klarer Holbergskolen sig faktisk fornuftigt. Læs mere om undervisningseffekt og forældrenes økonomiske baggrund nedenfor
Skole | Matematik | Fysik-Kemi-Biologi-Geografi | Engelsk | Dansk | Samlet Gns. |
---|---|---|---|---|---|
Holbergskolen | 6.1 | 7.7 | 8.3 | 6.3 | 7.1 |
Københavns Kommune | 6.7 | 7.9 | 9.1 | 6.9 | 7.7 |
Landsgennemsnit | 6.5 | 7.3 | 8.3 | 7.1 | 7.3 |
Holbergskolen har over de sidste tolv år haft et nogenlunde uforanderligt karaktergennemsnit ved 9. klasse afgangseksamen.
Karaktergennemsnit ved 9. klasse afgangsprøve på Holbergskolen dækkende tolv år fra 2012 til og med 2023.
Datakilde: Excel rapport for fag og fagdiscipliner
Holbergskolen har en undervisningseffekt på 0.0. Det betyder at eleverne, gennemsnitlig set, har en faglig udvikling, der er som forventet (efter der er taget højde for elevernes socioøkonomiske baggrund).
Undervisningseffekten på Holbergskolen er nummer 59 blandt grundskolerne i Københavns Kommune.
Datakilde: Cepos Hvor gode er grundskolerne til at løfte eleverne fagligt?.
DinGeo har indsamlet elevernes resultater fra folkeskolens afgangseksamen for alle grundskoler i Danmark. Data stammer fra de senest tilgængelige tal fra afgangsprøverne i skoleåret 2018/19.
Elevernes sociale baggrund er ofte meget forskellig fra den ene skole til den næste og generelt klarer eleverne sig karaktermæssigt bedst på skoler med mange ressourcestærke forældre. Undervisningseffekt forsøger at rense for denne socioøkonomiske effekt. Undervisningseffekten er defor en god parameter til at sammenligne skoler.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 138 grundskoler i Københavns Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Karakterdata
CEPOS: Undervisningseffekt
Børne- og Undervisningsministeriet: Uddannelsesstatistik
Børne- og Undervisningsministeriet: Karaktergennemsnit - Fag og fagdiscipliner (Excel)
Den samlede gennemsnitlige trivsel blandt 4.-9. klasses-eleverne på Holbergskolen er meget tæt på landsgennemsnittet.
Splitter man trivselsundersøgelsen 40 spørgsmål op i fire hovedgrupper, kan må få et lidt mere nuanceret indblik i trivsel på Holbergskolen:
Den sociale trivsel på Holbergskolen er lidt under gennemsnittet. Den gennemsnitlige sociale trivsel er 4.03, hvilket er den 500 højeste blandt de 1323 grundskoler, der deltog i 2022-undersøgelsen. En social trivsel lidt under gennemsnittet viser, at nogle elever kan have problemer ift skolen, klassen og fællesskabet.
Social trivsel angiver elevernes opfattelse af tilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet, samt tryghed og mobning. Data stammer fra Undervisningsministeriet »Eleverne på Holbergskolen har en faglig trivsel 3.70, der er over gennemsnittet. Det er faktisk den 353. bedste faglige trivsel blandt alle folkeskoler.
Faglig trivsel omhandler elevens oplevelse af egne faglige evner, koncentrationsevne og problemløsningsevne. Det handler dels om elevens faglige færdigheder og dels om personlige kompetencer, der gør eleven i stand til at deltage aktivt i undervisningen. Data stammer fra Undervisningsministeriet »Holbergskolen har en score på 3.75, hvilket er lidt under gennemsnittet. Det er den 692. højeste score i Danmark.
Spørgsmål omkring "Ro og Orden" drejer sig om larm i klassen og om eleverne kan høre lærerne og de andre elever. Der spørges desuden ind til hvor dygtige lærerne er til at skabe ro, og om lærere møder til tiden. Data stammer fra Undervisningsministeriet »Holbergskolen har en gennemsnitlig score: 3.19, hvilket er lidt under gennemsnittet. Det er den 607. højeste score i Danmark.
Støtte og inspiration består af spørgsmål om elevernes oplevelse af motivation og medbestemmelse, samt af lærerenes hjælp og støtte. null elever på Holbergskolen deltog i undersøgelse om Støtte og inspiration. Data stammer fra Undervisningsministeriet »DinGeo viser trivselsdata fra den seneste 2022-undersøgelse blandt 4.-9. kl. eleverne, der besvarede 40 spørgsmål. Baseret på svarene beregnes den gennemsnitlige trivsel samt fire indikatorer: Social trivsel, faglig trivsel, opfattelse af ro og orden samt opfattelse af støtte og inspiration. Både den gennemsnitlige trivsel samt de fire trivselsindikatorer måles på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er den lavest mulige trivsel, og 5 er den højest mulige trivsel.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 138 grundskoler i Københavns Kommune her ».
Datakilde:
Børne- og Undervisningsministeriet: Trivsel - differentierede indikatorer, skole, køn, klassetrin
Holbergskolen havde i skoleåret 2020-2021 et gennemsnitlig elevfravær på 4,8 procent. Det er et relativt højt fravær, dog stadig lidt lavere end landsgennemsnittet på 5,1 procent. Gennemsnitlig set har eleverne på Holbergskolen hele 9,6 fraværsdage per skoleår.
Et højt fravær kan være et tegn på dårligt socialt miljø og/eller konflikter mellem eleverne indbyrdes eller mellem elever og lærere.
Fraværsprocenten har varieret en del over de sidste 11 år, men samlet set er trenden desværre stigende.
Figur: Gennemsnitligt elevfravær på Holbergskolen i perioden 2010 - 2021. For skoleårene 2019/20 og 2020/21 kan COVID-19 have haft betydning for såvel registrering af elevfravær såvel som faktisk elevfravær. Elevfraværet for disse perioder bør derfor tolkes med forbehold herfor.
DinGeo har indsamlet alle tilgængeligt data på grundskolernes elevfravær.
Hæjt fravær kan skyldes mistrivsel socialt eller fagligt. Det kan for eksempel handle om ensomhed eller mobning.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 138 grundskoler i Københavns Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Elevfravær for folkeskolens elever
I skoleåret 2020-2021 var kun 69,2 procent af eleverne af dansk oprindelse. Analyser viser at en andel af ikke-vestlige elever højere end 15 pct. har en negativ effekt på undervisningen. Over de sidste 13 år er der sket en relativ markant stigning i andelen af elever med anden etnisk herkomst end dansk.
Der er 626 elever på Holbergskolen. Elevtallet har gennemsnitlig set over de sidste 13 år oplevet årlige fald på ca. 0,9 procent. Faldet kan skyldes skoledistriktets demografi, men kunne måske også indikere at nogle forældre fravælger skolen.
Elevtal opdelt efter herkomst på Holbergskolen i perioden 2009 - 2021.
Datakilde: Excel rapport med elevantal i grundskolen
DinGeo har indsamlet elevetal og herkomst for alle grundskoler i Danmark.
Betragter man udviklingen på forskellige skoletyper ses det, at antallet af elever i folkeskolen er faldet i alle årene siden 2013/14, mens antallet af elever i friskoler og private grundskoler er steget i samme periode.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 138 grundskoler i Københavns Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Elevtal i grundskolen
Holbergskolen er en folkeskole med 593 elever, der underviser elever til og med 9. klassetrin.
Det er den 45. laveste udgift blandt de 98 danske kommuner. Københavns Kommune ligger lidt under det danske kommunegennemsnit når det kommer til forhold for børn og unge - Læs mere her »
Skolens forældre har en gennemsnitlig disponibel indkomst 383.990 kr., der er under det danske gennemsnit
Holbergskolen er en folkeskole og derfor gratis for eleverne (uden forældrebetaling).
DinGeo har indsamlet elevernes resultater fra alle grundskoler i Danmark.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 138 grundskoler i Københavns Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Skoletal
Social og Inderigsministeriet: De Kommunale Nøgletal
Holbergskolen skoledistrikt er et af landets dyreste målt på udbudspriser. Kvadratmeterpriserne på de 4 villaer, der p.t. er til salg varierer fra 45.431 til 63.895 kr/m2, med et gennemsnit på 58.827 kr/m2 (median 63.516 kr/m2).
Histogram med udbudspriser (omregnet til kvadratmeterpriser) for de 4 villaer, der p.t. er til salg i skoledsitrktet.
Med ni boliger til salg (2. maj 2024) i skoledistrikt BISPEBJERG (Holbergskolen) er der et begrænset udbud at vælge i mellem. Vi har samlet smagsprøver fra skoledistriktet, der desuden kigger på andre unikke kriterier som f.eks arkitektur, mobildækning, trafikstøj, o.s.v.
Skolevalg er et af de vigtigste valg som forældre tager på vegne af deres børn. I Danmark er børn ofte tilknyttet en bestemt distriktsskole baseret på deres bopæl. Af den grund er skolevalg ofte en implicit del af et boligkøb og kvaliteten af skoledistriktets folkeskole er derfor ofte af afgørende betydning for huskøbere, der har børn, eller har planer om at få børn. DinGeo er eneste danske website hvor du kan søge boliger til salg i skoledistrikter.
Kommunens 138 grundskoler. Folkeskoler er markeret med , privatskoler med og efter -og specialskoler med
Datakilder:
Institutionsregisteret »
og Uddannelsesstatistik »