Adresse:
Specialskolen, Centerafdelingen
Blæsenborg Alle 10,
4930 Maribo
Institutionsnummer:
280050
Skoleleder:
Jørgen Kelm Danielsen
Telefon:
5467 7040
Email:
specialskolenlolland-centerafdelingen@lolland.dk
Webside:
http://lollandskoleogdagtilbud.dk
Specialskolen, Centerafdelingen er en Specialskoler for børn i Lolland Kommune
Specialskolen, Centerafdelingen udmærker sig med en rigtig god trivsel blandt 4.-9. klasses-eleverne.
Den samlede gennemsnitlige trivsel blandt 4.-9. klasses-eleverne på Specialskolen, Centerafdelingen er i den absolutte top blandt de danske grundskoler. En god trivsel er en positiv og meget væsentlig faktor i arbejdet med at styrke børns læring.
Splitter man trivselsundersøgelsen 40 spørgsmål op i fire hovedgrupper, kan må få et lidt mere nuanceret indblik i trivsel på Specialskolen, Centerafdelingen:
Der er god social trivsel på Specialskolen, Centerafdelingen. Den gennemsnitlige sociale trivsel er 4.33, hvilket er den 23 højeste blandt de 1323 grundskoler, der deltog i 2022-undersøgelsen. Den gode social trivsel viser at eleverne gennemsnitlig set har et godt tilhørsforhold til Specialskolen, Centerafdelingen, klassen og fællesskabet, med tryghed og uden mobning.
Social trivsel angiver elevernes opfattelse af tilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet, samt tryghed og mobning. Data stammer fra Undervisningsministeriet »Eleverne på Specialskolen, Centerafdelingen har en faglig trivsel 3.52, der er et stykke under gennemsnittet på 3.69. Det er faktisk den 496. dårligste trivselsscore blandt alle folkeskoler.
Faglig trivsel omhandler elevens oplevelse af egne faglige evner, koncentrationsevne og problemløsningsevne. Det handler dels om elevens faglige færdigheder og dels om personlige kompetencer, der gør eleven i stand til at deltage aktivt i undervisningen. Data stammer fra Undervisningsministeriet »Specialskolen, Centerafdelingen scorer fint på ro og orden 3.88, hvilket er over gennemsnittet. Det er den 278. højeste score i Danmark.
Spørgsmål omkring "Ro og Orden" drejer sig om larm i klassen og om eleverne kan høre lærerne og de andre elever. Der spørges desuden ind til hvor dygtige lærerne er til at skabe ro, og om lærere møder til tiden. Data stammer fra Undervisningsministeriet »Specialskolen, Centerafdelingen scorer relativt fint på støtte og inspiration: 3.76, hvilket er over gennemsnittet. Det er den 22. højeste score i Danmark.
Støtte og inspiration består af spørgsmål om elevernes oplevelse af motivation og medbestemmelse, samt af lærerenes hjælp og støtte. null elever på Specialskolen, Centerafdelingen deltog i undersøgelse om Støtte og inspiration. Data stammer fra Undervisningsministeriet »DinGeo viser trivselsdata fra den seneste 2022-undersøgelse blandt 4.-9. kl. eleverne, der besvarede 40 spørgsmål. Baseret på svarene beregnes den gennemsnitlige trivsel samt fire indikatorer: Social trivsel, faglig trivsel, opfattelse af ro og orden samt opfattelse af støtte og inspiration. Både den gennemsnitlige trivsel samt de fire trivselsindikatorer måles på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er den lavest mulige trivsel, og 5 er den højest mulige trivsel.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 29 grundskoler i Lolland Kommune her ».
Datakilde:
Børne- og Undervisningsministeriet: Trivsel - differentierede indikatorer, skole, køn, klassetrin
Der er et meget højt fravær blandt eleverne på Specialskolen, Centerafdelingen. I skoleåret 2020-2021 var det gennemsnitlige fravær hele 17,9 procent, hvilket er et godt stykke højere end landsgennemsnittet på 5.1 procent. Gennemsnitlig set har eleverne på Specialskolen, Centerafdelingen hele 35,7 fraværsdage per skoleår.
Et højt fravær kan være et tegn på et dårligt socialt miljø og/eller konflikter mellem eleverne indbyrdes eller mellem elever og lærere.
Specialskolen, Centerafdelingen har over de sidste 11 år desværre haft et stigende elevfravær.
Figur: Gennemsnitligt elevfravær på Specialskolen, Centerafdelingen i perioden 2010 - 2021. For skoleårene 2019/20 og 2020/21 kan COVID-19 have haft betydning for såvel registrering af elevfravær såvel som faktisk elevfravær. Elevfraværet for disse perioder bør derfor tolkes med forbehold herfor.
DinGeo har indsamlet alle tilgængeligt data på grundskolernes elevfravær.
Hæjt fravær kan skyldes mistrivsel socialt eller fagligt. Det kan for eksempel handle om ensomhed eller mobning.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 29 grundskoler i Lolland Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Elevfravær for folkeskolens elever
Der er 0 elever på Specialskolen, Centerafdelingen. Elevtallet har over de sidste 11 år oplevet en stærk årlig vækst på ca. 10,2 procent, hvilket tyder på en sund skole som er populær blandt skoledistriktets forældre.
Elevtal opdelt efter herkomst på Specialskolen, Centerafdelingen i perioden 2010 - 2020.
Datakilde: Excel rapport med elevantal i grundskolen
DinGeo har indsamlet elevetal og herkomst for alle grundskoler i Danmark.
Betragter man udviklingen på forskellige skoletyper ses det, at antallet af elever i folkeskolen er faldet i alle årene siden 2013/14, mens antallet af elever i friskoler og private grundskoler er steget i samme periode.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 29 grundskoler i Lolland Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Elevtal i grundskolen
Specialskolen, Centerafdelingen er en Specialskoler for børn med 59 elever, der underviser elever til og med 10. klassetrin.
Det er den 8. højeste udgift blandt de 98 danske kommuner. Lolland Kommune har forhold for børn og unge der er under gennemsnittet Læs mere her »
Vi har desværre ikke data på forældrenes indkomst.
Vi har ikke oplysninger om forældrebetalingen på Specialskolen, Centerafdelingen.
DinGeo har indsamlet elevernes resultater fra alle grundskoler i Danmark.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 29 grundskoler i Lolland Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Skoletal
Social og Inderigsministeriet: De Kommunale Nøgletal
Kommunens 29 grundskoler. Folkeskoler er markeret med , privatskoler med og efter -og specialskoler med
Datakilder:
Institutionsregisteret »
og Uddannelsesstatistik »