Adresse:
Rynkevangskolen
Møllevej 10,
4400 Kalundborg
Institutionsnummer:
323003
Skoleleder:
Mette Lykkebo Thomsen
Telefon:
5953 5555
Email:
Rynkevangskolen@kalundborg.dk
Webside:
http://www.rynkevangskolen.dk
Rynkevangskolen er en folkeskole i Kalundborg Kommune, der hører til skoledistriktet Rynkevangskolen.
Rynkevangskolens dagligdag bygger først og fremmest på trivsel og tryghed, på tolerance og gensidig respekt. Samværet mellem børn og voksne tager udgangspunkt i det værdigrundlag: At børn gerne vil lære, og at de lærer forskelligt, At børn gerne vil tage medansvar, At hver enkelt oplever sig som en værdifuld del af fællesskabet.
- Du kan finde mere information på skolens egen hjemmeside: Rynkevangskolen
Rynkevangskolen og det tilhørende skoledistrikt : Rynkevangskolen. Du kan se alle Kalundborg Kommunes skoler og skoledistrikter på dette oversigtskort.
Datakilde: FKG
Rynkevangskolen havde i 2022/23 et karaktergennemsnit ved 9. klasse afgangseksamen, der lå lidt under landsgennemsnittet. Skolen halter specielt bagefter i Matematik hvor den ligger 2.2 karakterpoint under landsgennemsnittet. Når man kigger på karaktergennemsnit er det dog vigtigt også at tage højde for børnenes socioøkonomiske baggrund. På Undervisningseffekt klarer Rynkevangskolen sig faktisk fornuftigt. Læs mere om undervisningseffekt og forældrenes økonomiske baggrund nedenfor
Skole | Matematik | Fysik-Kemi-Biologi-Geografi | Engelsk | Dansk | Samlet Gns. |
---|---|---|---|---|---|
Rynkevangskolen | 4.3 | 6.7 | 7.2 | 5.0 | 5.8 |
Kalundborg Kommune | 5.5 | 7.0 | 7.6 | 5.6 | 6.4 |
Landsgennemsnit | 6.5 | 7.3 | 8.3 | 7.1 | 7.3 |
Rynkevangskolen har over de sidste tolv år haft et nogenlunde uforanderligt karaktergennemsnit ved 9. klasse afgangseksamen.
Karaktergennemsnit ved 9. klasse afgangsprøve på Rynkevangskolen dækkende tolv år fra 2012 til og med 2023.
Datakilde: Excel rapport for fag og fagdiscipliner
Rynkevangskolen har en undervisningseffekt på 0.0. Det betyder at eleverne, gennemsnitlig set, har en faglig udvikling, der er som forventet (efter der er taget højde for elevernes socioøkonomiske baggrund).
Undervisningseffekten på Rynkevangskolen er nummer 3 blandt grundskolerne i Kalundborg Kommune.
Datakilde: Cepos Hvor gode er grundskolerne til at løfte eleverne fagligt?.
DinGeo har indsamlet elevernes resultater fra folkeskolens afgangseksamen for alle grundskoler i Danmark. Data stammer fra de senest tilgængelige tal fra afgangsprøverne i skoleåret 2018/19.
Elevernes sociale baggrund er ofte meget forskellig fra den ene skole til den næste og generelt klarer eleverne sig karaktermæssigt bedst på skoler med mange ressourcestærke forældre. Undervisningseffekt forsøger at rense for denne socioøkonomiske effekt. Undervisningseffekten er defor en god parameter til at sammenligne skoler.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 29 grundskoler i Kalundborg Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Karakterdata
CEPOS: Undervisningseffekt
Børne- og Undervisningsministeriet: Uddannelsesstatistik
Børne- og Undervisningsministeriet: Karaktergennemsnit - Fag og fagdiscipliner (Excel)
Den samlede gennemsnitlige trivsel blandt 4.-9. klasses-eleverne på Rynkevangskolen er under landsgennemsnittet. Lav trivsel er problematisk og kan bl.a. have negativ indflydelse på elevernes læring.
Splitter man trivselsundersøgelsen 40 spørgsmål op i fire hovedgrupper, kan må få et lidt mere nuanceret indblik i trivsel på Rynkevangskolen:
Den sociale trivsel på Rynkevangskolen er under gennemsnittet. Den gennemsnitlige sociale trivsel er 3.76, hvilket er den 120 dårligste blandt de 1323 grundskoler, der deltog i 2022-undersøgelsen. En lav social trivsel kan indikere, at nogle elever har et dårligt tilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet, potentielt med lav tryghed og mobning.
Social trivsel angiver elevernes opfattelse af tilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet, samt tryghed og mobning. Data stammer fra Undervisningsministeriet »Eleverne på Rynkevangskolen har en faglig trivsel 3.42, der er et stykke under gennemsnittet på 3.69. Det er faktisk den 327. dårligste trivselsscore blandt alle folkeskoler.
Faglig trivsel omhandler elevens oplevelse af egne faglige evner, koncentrationsevne og problemløsningsevne. Det handler dels om elevens faglige færdigheder og dels om personlige kompetencer, der gør eleven i stand til at deltage aktivt i undervisningen. Data stammer fra Undervisningsministeriet »Rynkevangskolen har en score på 3.63, hvilket er under gennemsnittet. Det er den 1071. højeste score i Danmark.
Spørgsmål omkring "Ro og Orden" drejer sig om larm i klassen og om eleverne kan høre lærerne og de andre elever. Der spørges desuden ind til hvor dygtige lærerne er til at skabe ro, og om lærere møder til tiden. Data stammer fra Undervisningsministeriet »Rynkevangskolen har en lave score: 2.90, hvilket er under gennemsnittet. Det er den 1231. højeste score i Danmark.
Støtte og inspiration består af spørgsmål om elevernes oplevelse af motivation og medbestemmelse, samt af lærerenes hjælp og støtte. null elever på Rynkevangskolen deltog i undersøgelse om Støtte og inspiration. Data stammer fra Undervisningsministeriet »DinGeo viser trivselsdata fra den seneste 2022-undersøgelse blandt 4.-9. kl. eleverne, der besvarede 40 spørgsmål. Baseret på svarene beregnes den gennemsnitlige trivsel samt fire indikatorer: Social trivsel, faglig trivsel, opfattelse af ro og orden samt opfattelse af støtte og inspiration. Både den gennemsnitlige trivsel samt de fire trivselsindikatorer måles på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er den lavest mulige trivsel, og 5 er den højest mulige trivsel.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 29 grundskoler i Kalundborg Kommune her ».
Datakilde:
Børne- og Undervisningsministeriet: Trivsel - differentierede indikatorer, skole, køn, klassetrin
Rynkevangskolen havde i skoleåret 2020-2021 et gennemsnitlig elevfravær på 5,6 procent. Det er et højt fravær, som ligger over landsgennemsnittet på 5,1 procent. Gennemsnitlig set har eleverne på Rynkevangskolen hele 11,3 fraværsdage per skoleår.
Et højt fravær kan være et tegn på dårligt socialt miljø og/eller konflikter mellem eleverne indbyrdes eller mellem elever og lærere.
Fraværsprocenten har varieret en del over de sidste 11 år, men samlet set er trenden desværre stigende.
Figur: Gennemsnitligt elevfravær på Rynkevangskolen i perioden 2010 - 2021. For skoleårene 2019/20 og 2020/21 kan COVID-19 have haft betydning for såvel registrering af elevfravær såvel som faktisk elevfravær. Elevfraværet for disse perioder bør derfor tolkes med forbehold herfor.
DinGeo har indsamlet alle tilgængeligt data på grundskolernes elevfravær.
Hæjt fravær kan skyldes mistrivsel socialt eller fagligt. Det kan for eksempel handle om ensomhed eller mobning.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 29 grundskoler i Kalundborg Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Elevfravær for folkeskolens elever
I skoleåret 2020-2021 var kun 76,6 procent af eleverne af dansk oprindelse. Analyser viser at en andel af ikke-vestlige elever højere end 15 pct. har en negativ effekt på undervisningen. Over de sidste 13 år er der sket en relativ markant stigning i andelen af elever med anden etnisk herkomst end dansk.
Der er 440 elever på Rynkevangskolen. Elevtallet har gennemsnitlig set over de sidste 13 år oplevet årlige fald på ca. 0,6 procent. Faldet kan skyldes skoledistriktets demografi, men kunne måske også indikere at nogle forældre fravælger skolen.
Elevtal opdelt efter herkomst på Rynkevangskolen i perioden 2009 - 2021.
Datakilde: Excel rapport med elevantal i grundskolen
DinGeo har indsamlet elevetal og herkomst for alle grundskoler i Danmark.
Betragter man udviklingen på forskellige skoletyper ses det, at antallet af elever i folkeskolen er faldet i alle årene siden 2013/14, mens antallet af elever i friskoler og private grundskoler er steget i samme periode.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 29 grundskoler i Kalundborg Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Elevtal i grundskolen
Rynkevangskolen er en folkeskole med 407 elever, der underviser elever til og med 10. klassetrin.
Det er den 30. højeste udgift blandt de 98 danske kommuner. Kalundborg Kommune har forhold for børn og unge der er under gennemsnittet Læs mere her »
Skolens forældre har en gennemsnitlig disponibel indkomst 347.973 kr., der er under det danske gennemsnit
Rynkevangskolen er en folkeskole og derfor gratis for eleverne (uden forældrebetaling).
DinGeo har indsamlet elevernes resultater fra alle grundskoler i Danmark.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 29 grundskoler i Kalundborg Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Skoletal
Social og Inderigsministeriet: De Kommunale Nøgletal
Skoledistriktet til Rynkevangskolen har fornuftige udbudspriser (under landsgennemsnittet). Kvadratmeterpriserne på de 5 villaer, der p.t. er til salg varierer fra 10.117 til 16.969 kr/m2, med et gennemsnit på 13.390 kr/m2 (median 11.949 kr/m2).
Histogram med udbudspriser (omregnet til kvadratmeterpriser) for de 5 villaer, der p.t. er til salg i skoledsitrktet.
Med 15 boliger til salg (20. maj 2024) i skoledistrikt Rynkevangskolen er der et vist udbud at vælge i mellem. Vi har samlet smagsprøver fra skoledistriktet, der desuden sorterer boligerne på andre DinGeo-unikke kriterier som f.eks arkitektur, mobildækning, trafikstøj, o.s.v.
Skolevalg er et af de vigtigste valg som forældre tager på vegne af deres børn. I Danmark er børn ofte tilknyttet en bestemt distriktsskole baseret på deres bopæl. Af den grund er skolevalg ofte en implicit del af et boligkøb og kvaliteten af skoledistriktets folkeskole er derfor ofte af afgørende betydning for huskøbere, der har børn, eller har planer om at få børn. DinGeo er eneste danske website hvor du kan søge boliger til salg i skoledistrikter.
Kommunens 29 grundskoler. Folkeskoler er markeret med , privatskoler med og efter -og specialskoler med
Datakilder:
Institutionsregisteret »
og Uddannelsesstatistik »