DinGeo — i hele Danmark

Læringscenter Himmerland
Specialskoler for børn i Rebild Kommune


Antal Elever
29
Mere Info 
Ældste klassetrin
11. klasse
Mere Info 
Social Trivsel
4,0
Mere Info 
Faglig Trivsel
3,4
Mere Info 
Ro og Orden
3,6
Mere Info 
Inspiration
3,5
Mere Info 
Elevfravær
6,6%
Mere Info 
Dansk Herkomst
100,0%
Mere Info 
Udgift per elev
69.022 kr
Mere Info 

Læringscenter Himmerland


Adresse:
Læringscenter Himmerland
Skibstedvej 26, Skibsted,
9293 Kongerslev

Institutionsnummer:
843901

Skoleleder:
Susanne Krebs

Telefon:
9988 7950

Email:
lchimmerland@rebild.dk

Webside:
http://www.lchimmerland.dk

Læs mere om skoledata »

Læringscenter Himmerland

Læringscenter Himmerland er en Specialskoler for børn i Rebild Kommune



Trivsel på Læringscenter Himmerland

Trivsel   3.62

Den samlede gennemsnitlige trivsel blandt 4.-9. klasses-eleverne på Læringscenter Himmerland er meget tæt på landsgennemsnittet.

Splitter man trivselsundersøgelsen 40 spørgsmål op i fire hovedgrupper, kan må få et lidt mere nuanceret indblik i trivsel på Læringscenter Himmerland:

Den sociale trivsel på Læringscenter Himmerland er lidt under gennemsnittet. Den gennemsnitlige sociale trivsel er 4.02, hvilket er den 541 højeste blandt de 1323 grundskoler, der deltog i 2022-undersøgelsen. En social trivsel lidt under gennemsnittet viser, at nogle elever kan have problemer ift skolen, klassen og fællesskabet.

Social trivsel angiver elevernes opfattelse af tilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet, samt tryghed og mobning. Data stammer fra Undervisningsministeriet »

Eleverne på Læringscenter Himmerland har en faglig trivsel 3.41, der er et stykke under gennemsnittet på 3.69. Det er faktisk den 314. dårligste trivselsscore blandt alle folkeskoler.

Faglig trivsel omhandler elevens oplevelse af egne faglige evner, koncentrationsevne og problemløsningsevne. Det handler dels om elevens faglige færdigheder og dels om personlige kompetencer, der gør eleven i stand til at deltage aktivt i undervisningen. Data stammer fra Undervisningsministeriet »

Læringscenter Himmerland har en score på 3.62, hvilket er under gennemsnittet. Det er den 1087. højeste score i Danmark.

Spørgsmål omkring "Ro og Orden" drejer sig om larm i klassen og om eleverne kan høre lærerne og de andre elever. Der spørges desuden ind til hvor dygtige lærerne er til at skabe ro, og om lærere møder til tiden. Data stammer fra Undervisningsministeriet »

Læringscenter Himmerland scorer relativt fint på støtte og inspiration: 3.47, hvilket er over gennemsnittet. Det er den 123. højeste score i Danmark.

Støtte og inspiration består af spørgsmål om elevernes oplevelse af motivation og medbestemmelse, samt af lærerenes hjælp og støtte. null elever på Læringscenter Himmerland deltog i undersøgelse om Støtte og inspiration. Data stammer fra Undervisningsministeriet »


Trivselsdata

Skoletrivsel
Alle folkeskoler og specialskoler skal hvert år gennemføre en trivselsmåling. Trivselsmålingerne er baseret på elvernes besvarelse af 40 standardspørgsmål.

DinGeo viser trivselsdata fra den seneste 2022-undersøgelse blandt 4.-9. kl. eleverne, der besvarede 40 spørgsmål. Baseret på svarene beregnes den gennemsnitlige trivsel samt fire indikatorer: Social trivsel, faglig trivsel, opfattelse af ro og orden samt opfattelse af støtte og inspiration. Både den gennemsnitlige trivsel samt de fire trivselsindikatorer måles på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er den lavest mulige trivsel, og 5 er den højest mulige trivsel.

Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 22 grundskoler i Rebild Kommune her ».

Datakilde:
Børne- og Undervisningsministeriet: Trivsel - differentierede indikatorer, skole, køn, klassetrin

Elevfravær på Læringscenter Himmerland

! Fravær 2020/21

Læringscenter Himmerland havde i skoleåret 2020-2021 et gennemsnitlig elevfravær på 6,6 procent. Det er et højt fravær, som ligger over landsgennemsnittet på 5,1 procent. Gennemsnitlig set har eleverne på Læringscenter Himmerland hele 13,1 fraværsdage per skoleår.

Et højt fravær kan være et tegn på dårligt socialt miljø og/eller konflikter mellem eleverne indbyrdes eller mellem elever og lærere.

! Stigende fravær

Fraværsprocenten har varieret en del over de sidste 11 år, men samlet set er trenden desværre stigende.

Figur: Gennemsnitligt elevfravær på Læringscenter Himmerland i perioden 2010 - 2021. For skoleårene 2019/20 og 2020/21 kan COVID-19 have haft betydning for såvel registrering af elevfravær såvel som faktisk elevfravær. Elevfraværet for disse perioder bør derfor tolkes med forbehold herfor.

Datakilde: Excelvisning af fravær for skoler og skoletrin

Elevfravær

DinGeo har indsamlet alle tilgængeligt data på grundskolernes elevfravær.

Hæjt fravær kan skyldes mistrivsel socialt eller fagligt. Det kan for eksempel handle om ensomhed eller mobning.

Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 22 grundskoler i Rebild Kommune her ».

Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Elevfravær for folkeskolens elever

Elevtal og Herkomst på Læringscenter Himmerland

Elevernes Herkomst

I skoleåret 2020-2021 var 100 procent af eleverne af dansk oprindelse. Over de sidste 13 år er der sket en svag stigning i andelen af elever med anden etnisk herkomst end dansk.

! Faldende Elevtal

Der er 29 elever på Læringscenter Himmerland. Elevtallet har gennemsnitlig set over de sidste 13 år oplevet årlige fald på ca. 5,1 procent. Faldet kan skyldes skoledistriktets demografi, men kunne måske også indikere at nogle forældre fravælger skolen.

Elevtal opdelt efter herkomst på Læringscenter Himmerland i perioden 2009 - 2021.

Datakilde: Excel rapport med elevantal i grundskolen

Elevtal og Herkomst

DinGeo har indsamlet elevetal og herkomst for alle grundskoler i Danmark.

Betragter man udviklingen på forskellige skoletyper ses det, at antallet af elever i folkeskolen er faldet i alle årene siden 2013/14, mens antallet af elever i friskoler og private grundskoler er steget i samme periode.

Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 22 grundskoler i Rebild Kommune her ».

Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Elevtal i grundskolen

Nøgletal og Økonomi

Læringscenter Himmerland er en Specialskoler for børn med 28 elever, der underviser elever til og med 11. klassetrin.


Kommunens udgift per elev

Læringscenter Himmerland ligger i Rebild Kommune, der årligt investerer 69,022 kr. per folkeskoleelev (2021).

Det er den 25. laveste udgift blandt de 98 danske kommuner. Rebild Kommune er en af de danske kommuner med de bedste forhold for børn og unge - Læs mere her »


? Forældrenes Medianindkomst

Vi har desværre ikke data på forældrenes indkomst.

Forældrebetaling

Vi har ikke oplysninger om forældrebetalingen på Læringscenter Himmerland.

Økonomi og nøgletal

DinGeo har indsamlet elevernes resultater fra alle grundskoler i Danmark.

Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 22 grundskoler i Rebild Kommune her ».

Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Skoletal
Social og Inderigsministeriet: De Kommunale Nøgletal

Grundskoler i Rebild Kommune

Skole Trivsel Undervisningseffekt Median indkomst Kort
Sønderup Friskole
ikke aktiv
- - -
Bakkehusene
ikke aktiv
- 0.0 | -
Haverslev-Ravnkilde Skole 3.65417 | - 448989 kr. Se på kort
Hellum Fri Skole - - -
KILDEN- Børne- og Ungeunivers 3.6448 | - - Se på kort
KILDEN- Børne- og Ungeunivers 3.6448 | - - Se på kort
Haverslev Skole
ikke aktiv
- - -
Ravnkilde Skole
ikke aktiv
- - -
Sortebakkeskolen 3.76243 | 0.0 | 440923 kr. Se på kort
Møllehusene
ikke aktiv
- - -
Blenstrup Skole
ikke aktiv
- - -
Hellum Skole
ikke aktiv
- - -
Skørping Skole 3.63246 | 0.0 | 528565 kr. Se på kort
Terndrup Skole
ikke aktiv
- 0.0 | -
Kirketerpskolen - - - Se på kort
Bavnebakkeskolen 3.67265 | 0.0 | 490915 kr. Se på kort
Suldrup Skole 3.78676 | 0.0 | 434250 kr. Se på kort
Sønderup Skole - - - Se på kort
Øster Hornum Børneunivers 3.49394 | - 479907 kr. Se på kort
Guldbæk Friskole - - -
Karensmindeskolen 3.70519 | 0.0 | 564383 kr. Se på kort
Gregers Krabbe Friskolen - 0.0 | -

Kommunens 22 grundskoler. Folkeskoler er markeret med , privatskoler med og efter -og specialskoler med

Datakilder:
Institutionsregisteret » og Uddannelsesstatistik »