Adresse:
Specialkompetence Holstebro
Odinsvej 2,
7500 Holstebro
Institutionsnummer:
661901
Skoleleder:
Martin Bang Madsen
Telefon:
9611 5330
Email:
specialkompetence@holstebro.dk
Webside:
http://www.specialkompetence.dk
Den samlede gennemsnitlige trivsel blandt 4.-9. klasses-eleverne på Specialkompetence Holstebro er under landsgennemsnittet. Lav trivsel er problematisk og kan bl.a. have negativ indflydelse på elevernes læring.
Splitter man trivselsundersøgelsen 40 spørgsmål op i fire hovedgrupper, kan må få et lidt mere nuanceret indblik i trivsel på Specialkompetence Holstebro:
Den sociale trivsel på Specialkompetence Holstebro er under gennemsnittet. Den gennemsnitlige sociale trivsel er 3.83, hvilket er den 193 dårligste blandt de 1323 grundskoler, der deltog i 2022-undersøgelsen. En lav social trivsel kan indikere, at nogle elever har et dårligt tilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet, potentielt med lav tryghed og mobning.
Social trivsel angiver elevernes opfattelse af tilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet, samt tryghed og mobning. Data stammer fra Undervisningsministeriet »Eleverne på Specialkompetence Holstebro har en faglig trivsel 3.49, der er et stykke under gennemsnittet på 3.69. Det er faktisk den 427. dårligste trivselsscore blandt alle folkeskoler.
Faglig trivsel omhandler elevens oplevelse af egne faglige evner, koncentrationsevne og problemløsningsevne. Det handler dels om elevens faglige færdigheder og dels om personlige kompetencer, der gør eleven i stand til at deltage aktivt i undervisningen. Data stammer fra Undervisningsministeriet »Specialkompetence Holstebro har en score på 3.74, hvilket er lidt under gennemsnittet. Det er den 731. højeste score i Danmark.
Spørgsmål omkring "Ro og Orden" drejer sig om larm i klassen og om eleverne kan høre lærerne og de andre elever. Der spørges desuden ind til hvor dygtige lærerne er til at skabe ro, og om lærere møder til tiden. Data stammer fra Undervisningsministeriet »Specialkompetence Holstebro har en gennemsnitlig score: 3.14, hvilket er lidt under gennemsnittet. Det er den 779. højeste score i Danmark.
Støtte og inspiration består af spørgsmål om elevernes oplevelse af motivation og medbestemmelse, samt af lærerenes hjælp og støtte. null elever på Specialkompetence Holstebro deltog i undersøgelse om Støtte og inspiration. Data stammer fra Undervisningsministeriet »DinGeo viser trivselsdata fra den seneste 2022-undersøgelse blandt 4.-9. kl. eleverne, der besvarede 40 spørgsmål. Baseret på svarene beregnes den gennemsnitlige trivsel samt fire indikatorer: Social trivsel, faglig trivsel, opfattelse af ro og orden samt opfattelse af støtte og inspiration. Både den gennemsnitlige trivsel samt de fire trivselsindikatorer måles på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er den lavest mulige trivsel, og 5 er den højest mulige trivsel.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 35 grundskoler i Holstebro Kommune her ».
Datakilde:
Børne- og Undervisningsministeriet: Trivsel - differentierede indikatorer, skole, køn, klassetrin
Der er et meget højt fravær blandt eleverne på Specialkompetence Holstebro. I skoleåret 2020-2021 var det gennemsnitlige fravær hele 8,4 procent, hvilket er et godt stykke højere end landsgennemsnittet på 5.1 procent. Gennemsnitlig set har eleverne på Specialkompetence Holstebro hele 16,9 fraværsdage per skoleår.
Et højt fravær kan være et tegn på et dårligt socialt miljø og/eller konflikter mellem eleverne indbyrdes eller mellem elever og lærere.
Specialkompetence Holstebro har over de sidste 11 år desværre haft et stigende elevfravær.
Figur: Gennemsnitligt elevfravær på Specialkompetence Holstebro i perioden 2010 - 2021. For skoleårene 2019/20 og 2020/21 kan COVID-19 have haft betydning for såvel registrering af elevfravær såvel som faktisk elevfravær. Elevfraværet for disse perioder bør derfor tolkes med forbehold herfor.
DinGeo har indsamlet alle tilgængeligt data på grundskolernes elevfravær.
Hæjt fravær kan skyldes mistrivsel socialt eller fagligt. Det kan for eksempel handle om ensomhed eller mobning.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 35 grundskoler i Holstebro Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Elevfravær for folkeskolens elever
I skoleåret 2020-2021 var kun 84,3 procent af eleverne af dansk oprindelse. Analyser viser at en andel af ikke-vestlige elever højere end 15 pct. har en negativ effekt på undervisningen. Over de sidste 13 år er der sket en relativ markant stigning i andelen af elever med anden etnisk herkomst end dansk.
Der er 248 elever på Specialkompetence Holstebro. Elevtallet har over de sidste 13 år oplevet en stærk årlig vækst på ca. 8,3 procent, hvilket tyder på en sund skole som er populær blandt skoledistriktets forældre.
Elevtal opdelt efter herkomst på Specialkompetence Holstebro i perioden 2009 - 2021.
Datakilde: Excel rapport med elevantal i grundskolen
DinGeo har indsamlet elevetal og herkomst for alle grundskoler i Danmark.
Betragter man udviklingen på forskellige skoletyper ses det, at antallet af elever i folkeskolen er faldet i alle årene siden 2013/14, mens antallet af elever i friskoler og private grundskoler er steget i samme periode.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 35 grundskoler i Holstebro Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Elevtal i grundskolen
Specialkompetence Holstebro er en Specialskoler for børn med 164 elever, der underviser elever til og med 11. klassetrin.
Det er den 18. laveste udgift blandt de 98 danske kommuner. Holstebro Kommune har generelt set gode forhold for børn og unge - Læs mere her »
Vi har desværre ikke data på forældrenes indkomst.
Vi har ikke oplysninger om forældrebetalingen på Specialkompetence Holstebro.
DinGeo har indsamlet elevernes resultater fra alle grundskoler i Danmark.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 35 grundskoler i Holstebro Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Skoletal
Social og Inderigsministeriet: De Kommunale Nøgletal
Kommunens 35 grundskoler. Folkeskoler er markeret med , privatskoler med og efter -og specialskoler med
Datakilder:
Institutionsregisteret »
og Uddannelsesstatistik »